Det føles lidt, som om jeg ligger nede i klangkassen på et klaver, når jeg lytter til CROWDPLEASER. Indimellem må jeg kigge op fra kassen og få et glimt af de mange gæster, der træder ind i rapperens lydunivers.
Allerede fra første sekund bliver vi taget i hånden af ingen ringere end Raske Penge, der på INTRO sætter scenen for CROWDPLEASER. Gennem albummet agerer han en slags kommentator med sin demonstrative dancehall-speak. Noget, der i starten kan virke unødvendigt, men hurtigt bliver en ledetråd i Carl Knasts labyrint af gæsteartister og skæve lyde.
Albummet sparkes for alvor i gang med UMTI UMTI, hvor den århusianske rapper Speedy dukker op i en helt ny form. Han har ladet sig opsluge af Knasts fascination af aliens, og hans halv-nasale vokal lander overraskende godt i det ruminspirerede univers. Det er næsten umuligt at forestille sig, at han senere også kan gæste et nummer med Peter Sommer, men det vender vi tilbage til.
Med HUSKER træder vi ind i en mere sårbar side af Carl Knast. Nummeret føles som en kærlighedsfortælling skrevet i kølvandet på den skilsmisse, han har åbnet op om. Omkvædet fungerer ikke bare som et fængende hook, men også som et nødvendigt pusterum i en fortælling, der i versene bliver så detaljeret, at man næsten føler, man bladrer gennem siderne i en dagbog.
Der er også små gaver gemt til den ældre generation af lyttere. Både Ane Trolle og Blæs Bukki gæster hvert deres nummer, og deres tilstedeværelse føles ikke som tilfældige gimmicks, men som en naturlig del af Carl Knasts samlede fortælling. Det er svært ikke at mærke et strejf af nostalgi, når deres stemmer træder frem.
Spørgsmålet er dog, om det virkelig holder i en tid, hvor næsten al musik streames, og hvor lytterne sjældent lytter et album fra ende til anden. Måske er det netop en del af Knasts plan. CROWDPLEASER er ikke kun en lytteoplevelse, men noget, der forhåbentligt for alvor tager form, når han snart drager ud, og spiller det hele live inden længe.
Den største overraskelse på albummet må uden tvivl være FREM OG TILBAGE, hvor Peter Sommer, Speedy og LAY pludselig dukker op som gæster. En konstellation, de færreste nok havde set komme indenfor den nærmeste fremtid. Det er mildest talt et værk, der forbinder alt fra menneskefløjt, lækre strenge og forskelligheder, der spænder over både alder og musikalske baggrunde.
"Jeg har produkter i lommen" synger Peter Sommer, mens Speedy følger op med: "Spørg lige Peter Sommer, om jeg gør det, som det skal være?".
Det er et nummer, der på mange måder spejler Carl Knasts tilgang til musik og kunst. Kompromisløst, legende og svær at afvise. Men som nævnt tidligere kræver det også, at man er modtagelig overfor universet. Ellers risikerer man at stå udenfor og kigge ind.
Med CROWDPLEASER cementerer Carl Knast sin status som en kompromisløs stemme på den danske hiphopscene. Albummet er en sammensmeltning af genrer, stemninger og gæsteoptrædener, der både udfordrer og underholder. Han balancerer eksperimenterende produktioner med dybfølt lyrik, og resultatet er et værk, der nægter at blive baggrundsmusik, fordi det kræver din opmærksomhed.
Det føles lidt, som om jeg ligger nede i klangkassen på et klaver, når jeg lytter til CROWDPLEASER. Indimellem må jeg kigge op fra kassen og få et glimt af de mange gæster, der træder ind i rapperens lydunivers.
Allerede fra første sekund bliver vi taget i hånden af ingen ringere end Raske Penge, der på INTRO sætter scenen for CROWDPLEASER. Gennem albummet agerer han en slags kommentator med sin demonstrative dancehall-speak. Noget, der i starten kan virke unødvendigt, men hurtigt bliver en ledetråd i Carl Knasts labyrint af gæsteartister og skæve lyde.
Albummet sparkes for alvor i gang med UMTI UMTI, hvor den århusianske rapper Speedy dukker op i en helt ny form. Han har ladet sig opsluge af Knasts fascination af aliens, og hans halv-nasale vokal lander overraskende godt i det ruminspirerede univers. Det er næsten umuligt at forestille sig, at han senere også kan gæste et nummer med Peter Sommer, men det vender vi tilbage til.
Med HUSKER træder vi ind i en mere sårbar side af Carl Knast. Nummeret føles som en kærlighedsfortælling skrevet i kølvandet på den skilsmisse, han har åbnet op om. Omkvædet fungerer ikke bare som et fængende hook, men også som et nødvendigt pusterum i en fortælling, der i versene bliver så detaljeret, at man næsten føler, man bladrer gennem siderne i en dagbog.
Der er også små gaver gemt til den ældre generation af lyttere. Både Ane Trolle og Blæs Bukki gæster hvert deres nummer, og deres tilstedeværelse føles ikke som tilfældige gimmicks, men som en naturlig del af Carl Knasts samlede fortælling. Det er svært ikke at mærke et strejf af nostalgi, når deres stemmer træder frem.
Spørgsmålet er dog, om det virkelig holder i en tid, hvor næsten al musik streames, og hvor lytterne sjældent lytter et album fra ende til anden. Måske er det netop en del af Knasts plan. CROWDPLEASER er ikke kun en lytteoplevelse, men noget, der forhåbentligt for alvor tager form, når han snart drager ud, og spiller det hele live inden længe.
Den største overraskelse på albummet må uden tvivl være FREM OG TILBAGE, hvor Peter Sommer, Speedy og LAY pludselig dukker op som gæster. En konstellation, de færreste nok havde set komme indenfor den nærmeste fremtid. Det er mildest talt et værk, der forbinder alt fra menneskefløjt, lækre strenge og forskelligheder, der spænder over både alder og musikalske baggrunde.
"Jeg har produkter i lommen" synger Peter Sommer, mens Speedy følger op med: "Spørg lige Peter Sommer, om jeg gør det, som det skal være?".
Det er et nummer, der på mange måder spejler Carl Knasts tilgang til musik og kunst. Kompromisløst, legende og svær at afvise. Men som nævnt tidligere kræver det også, at man er modtagelig overfor universet. Ellers risikerer man at stå udenfor og kigge ind.
Med CROWDPLEASER cementerer Carl Knast sin status som en kompromisløs stemme på den danske hiphopscene. Albummet er en sammensmeltning af genrer, stemninger og gæsteoptrædener, der både udfordrer og underholder. Han balancerer eksperimenterende produktioner med dybfølt lyrik, og resultatet er et værk, der nægter at blive baggrundsmusik, fordi det kræver din opmærksomhed.
Det føles lidt, som om jeg ligger nede i klangkassen på et klaver, når jeg lytter til CROWDPLEASER. Indimellem må jeg kigge op fra kassen og få et glimt af de mange gæster, der træder ind i rapperens lydunivers.
Allerede fra første sekund bliver vi taget i hånden af ingen ringere end Raske Penge, der på INTRO sætter scenen for CROWDPLEASER. Gennem albummet agerer han en slags kommentator med sin demonstrative dancehall-speak. Noget, der i starten kan virke unødvendigt, men hurtigt bliver en ledetråd i Carl Knasts labyrint af gæsteartister og skæve lyde.
Albummet sparkes for alvor i gang med UMTI UMTI, hvor den århusianske rapper Speedy dukker op i en helt ny form. Han har ladet sig opsluge af Knasts fascination af aliens, og hans halv-nasale vokal lander overraskende godt i det ruminspirerede univers. Det er næsten umuligt at forestille sig, at han senere også kan gæste et nummer med Peter Sommer, men det vender vi tilbage til.
Med HUSKER træder vi ind i en mere sårbar side af Carl Knast. Nummeret føles som en kærlighedsfortælling skrevet i kølvandet på den skilsmisse, han har åbnet op om. Omkvædet fungerer ikke bare som et fængende hook, men også som et nødvendigt pusterum i en fortælling, der i versene bliver så detaljeret, at man næsten føler, man bladrer gennem siderne i en dagbog.
Der er også små gaver gemt til den ældre generation af lyttere. Både Ane Trolle og Blæs Bukki gæster hvert deres nummer, og deres tilstedeværelse føles ikke som tilfældige gimmicks, men som en naturlig del af Carl Knasts samlede fortælling. Det er svært ikke at mærke et strejf af nostalgi, når deres stemmer træder frem.
Spørgsmålet er dog, om det virkelig holder i en tid, hvor næsten al musik streames, og hvor lytterne sjældent lytter et album fra ende til anden. Måske er det netop en del af Knasts plan. CROWDPLEASER er ikke kun en lytteoplevelse, men noget, der forhåbentligt for alvor tager form, når han snart drager ud, og spiller det hele live inden længe.
Den største overraskelse på albummet må uden tvivl være FREM OG TILBAGE, hvor Peter Sommer, Speedy og LAY pludselig dukker op som gæster. En konstellation, de færreste nok havde set komme indenfor den nærmeste fremtid. Det er mildest talt et værk, der forbinder alt fra menneskefløjt, lækre strenge og forskelligheder, der spænder over både alder og musikalske baggrunde.
"Jeg har produkter i lommen" synger Peter Sommer, mens Speedy følger op med: "Spørg lige Peter Sommer, om jeg gør det, som det skal være?".
Det er et nummer, der på mange måder spejler Carl Knasts tilgang til musik og kunst. Kompromisløst, legende og svær at afvise. Men som nævnt tidligere kræver det også, at man er modtagelig overfor universet. Ellers risikerer man at stå udenfor og kigge ind.
Med CROWDPLEASER cementerer Carl Knast sin status som en kompromisløs stemme på den danske hiphopscene. Albummet er en sammensmeltning af genrer, stemninger og gæsteoptrædener, der både udfordrer og underholder. Han balancerer eksperimenterende produktioner med dybfølt lyrik, og resultatet er et værk, der nægter at blive baggrundsmusik, fordi det kræver din opmærksomhed.